OBIECTIVE INSTITUŢIONALE 2021
În anul 2021 întreaga activitate a personalului inspectoratului a fost coordonată pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite de către conducerea Poliţiei Române:
- Privind situația operativă
- Creşterea gradului de siguranţă pentru cetăţeni prin protejarea persoanei, protejarea patrimoniului, siguranţa stradală, siguranţa rutieră;
- Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii organizate şi transfrontalieră, destructurarea grupărilor infracţionale;
- Asigurarea climatului de legalitate mediului de afaceri în domeniul de referinţă: evaziunea fiscală, achiziţiile publice, contrafacerea de mărfuri, contrabanda, corupţia şi protecţia intereselor financiare ale U.E.;
- Privind resursele
- Asigurarea resurselor umane, a mijloacelor materiale şi financiare necesare dezvoltării şi menţinerii capacităţii operaţionale a structurilor inspectoratului.
MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE
Resursele umane
La data de 31.12.2021, procentul de încadrare cu personal a funcțiilor prevăzute în structura inspectoratului era de 76,11%, față de 77,63% la data de 31.12.2020.
În ceea ce privește procentul de încadrare pe categorii de personal, gradul de ocupare pentru funcțiile de ofițer de poliție la data de 31.12.2021 era de 75,40%, pentru cele de agent de poliție de 75,94%, iar pentru cele de personal contractual de 77,08%.
Resursele logistice
În ceea ce privește managementul resurselor IT, în 2021 au fost recepționate sau achiziționate 225 înregistratoare audio-video portabile de tip Body Worn Camera şi alte mijloace IT.
În cursul anului 2021 au fost efectuate lucrări de renovare la 6 posturi de poliție în valoare totală de 305.868 lei și alte lucrări de reparații, la sediile din mediul urban, în valoare totală de 84.293 lei.
De asemenea, au fost efectuate lucrări de amenajare pentru o cameră de armament, pentru un spaţiu de trageri experimentale în valoare 46.502 lei, alte lucrări de înlocuire tâmplărie în valoare de 109.756 lei.
Pregătirea profesională
În anul 2021 a fost operaționalizat Biroul Pregătire Personal, care a fost încadrat cu personal specializat, urmând să coordoneze și să efectueze pregătirea personalului inspectoratului pe linie de pregătire profesională, tactică polițienească, pregătire fizică, trageri cu armamentul din dotare și conducere defensivă.
Au fost organizate 15 ședințe de pregătire fizică și autoapărare și 13 ședințe de tragere cu armamentul din dotare la care au participat atât polițiștii din cadrul structurilor operative ale inspectoratului, cât și din cadrul structurilor neoperative.
SIGURANȚA CETĂȚEANULUI
Prevenirea criminalităţii
Având în vedere situaţia generată de starea de alertă la nivel naţional şi a reglementărilor subsecvente care au restricţionat accesul la grupurile ţintă, implicit suspendarea activităţii instituţiilor de învăţământ şi desfăşurarea cu prioritate de către poliţişti a activităţilor specifice de prevenire şi limitare a infecţiei cu SARS-CoV-2, activitatea de prevenire în mijlocul comunității a fost limitată la activitățile posibile cu respectarea normelor legale în vigoare (în principal de limitare a interacțiunii).
Programe locale derulate:
- prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor:
- au fost desfășurate 777 activităţi educativ preventive în unităţile de învăţământ de pe raza județului de către structurile de ordine publică, poliție rutieră și analiza și prevenirea criminalității și 18 activități în spațiul public având drept tematică principală siguranța minorilor, însumând un număr de aproximativ 5335 beneficiari din care 2546 minori.
- Campanii majore desfăşurate:
- Selfie-ul pe tren nu ia like-uri, ia vieți! (februarie -martie);
- Vacanța s-a terminat, sunteți pregătiți pentru un nou început? (septembrie)
- Planul de acțiune „Foc de artificii” (decembrie).
- Atingeri Nedorite (noiembrie)
- Sărbătorile se petrec în familie. Tu știi unde este copilul tău? (decembrie)
- prevenirea infracţiunilor contra patrimoniului.
- s-au desfăşurat 87 de activități pentru prevenire infracțiunilor contra patrimoniului (furturi/înșelăciuni/tâlhării) însumând un număr de aproximativ 3955 de beneficiari și 3600 de materiale cu caracter informativ – preventiv distribuite;
- Campanii/planuri de măsuri/evenimente majore desfăşurate:
- Planul măsuri pentru creșterea gradului de siguranță al cetățenilor în perioada sezonului estival;
- Plan de activităţi pentru prevenirea furturilor de componente auto
- prevenirea violenței domestice.
- s-au desfăşurat 91 de activități cu caracter preventiv având drept scop creșterea gradului de informare a membrilor comunității cu privire la dimensiunea, incidenţa şi formele de manifestare a violenței în familie, cu privire la instituțiile implicate în gestionarea acestui fenomen precum și cu privire la drepturile și măsurile prevăzute de lege pentru asigurarea protecției victimelor, însumând un număr total de 3.125 de beneficiari și 3.045 de materiale cu caracter informativ – preventiv distribuite.
Criminalitatea stradală
În anul 2021 au fost înregistrate 801 infracțiuni stradale, din care 594 în mediul urban și 189 în mediul rural, care loviri sau alte violențe – 304, distrugeri – 146 și amenințări – 77.
Siguranța școlară
În anul 2021 a fost operaţionalizat Biroul Siguranţă Şcolară, care gestionează şi coordonează activitatea în acest domeniu.
Au fost înregistrate 15 evenimente în incinta unităților de învățământ preuniversitar, 7 în mediul urban și 8 în mediul rural.
Din cele 15 infracţiuni înregistrate în incinta unităților de învățământ, 8 sunt lovire sau alte violențe, 3 purtare abuzivă, 2 portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase, 1 furt și 1 agresiune sexuală.
Intervenția la solicitările prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112
Prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 au fost efectuate și consemnate în sinteza zilnică 15.779 de sesizări sau solicitări către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin (+1350, +9,4%, creștere importantă).
Comparativ cu anul 2020, situaţia se prezintă astfel:
Media de apeluri 112 pe zi în anul 2021 a fost de 43,2, faţă de 39,5 în anul 2020.
În aproximativ 83% dintre apelurile 112 intervenția primului echipaj a avut loc în până la 10 minute.
Cele mai multe apeluri/zi din săptămână au fost efectuate în zilele de sâmbătă, iar intervalele orare critice sunt duminică, intervalul 17-18, duminică, intervalul 20-21 și sâmbătă, intervalul 20-21. În aceste zile şi intervale orare au fost dispuse măsurile necesare pentru adaptarea şi suplimentarea efectelor care acţionează în teren.
Numărul sancţiunilor aplicate, 5807, crește faţă de anul 2020, (+174, +3,1%), fiind aplicate sancţiuni contravenţionale în urma a 36,8% dintre apeluri, din care pentru apeluri neconfirmate, au fost aplicate în total 1.950 de sancţiuni conform OUG 34/2008 (+478, +32,5%).
Criminalitatea în mediul rural
În cursul anului 2021, în mediul rural au fost sesizate un număr de 2.436 infracțiuni (+13,6%), din care:
- Infracțiunile contra persoanei 812 (+11,4):
- tentativa de omor 1 (+1);
- lovirile sau alte violențe 434 (+12,4%);
- numărul de violuri 4 (-7), din care 2 săvârșite asupra unui minor (-4);
- amenințări 62 (+35,0%).
- Infracțiunile contra patrimoniului 701 (+20,7%):
- Furtul 341 (+9,0%):
- Tâlhăriile 4 (-4);
- Înșelăciunile 60 (+53,9%);
- Distrugerile 231 (+23,5%).
- Infracţiunile incriminate în legi speciale 452 (+51,7%), din care infracţiuni prevăzute de Legea 46/2008 (Codul Silvic) 384 (+78,6%).
Siguranţa rutieră și a transporturilor
Judeţul Caraş-Severin are o reţea rutieră de 1.907 km, din care drumurile naţionale însumează 565 km, iar drumurile judeţene şi comunale însumează 1.342 km, cu o densitate medie a drumurilor publice de 22,4 km la 100 km2.
Acţiuni realizate
La nivelul județului, în total au fost organizate 2.636 de acțiuni pe linie de circulație rutieră, 2.291 cu efective de poliție rutieră şi 345 împreună cu alte formațiuni de poliție sau în colaborare cu alte instituții.
Din acestea, ponderea o dețin acțiunile privind: încălcarea regimului legal de viteză – 432; conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice – 385; depăşirile neregulamentare – 305; neutilizarea centurilor de siguranţă sau dispozitivelor de retenţie – 279; neacordarea priorităţii de trecere pietonilor – 137; indisciplina pietonală – 117; privind utilizarea telefoanelor mobile – 113; transportul public de persoane – 86; privind taximetria – 48.
Dinamica accidentelor grave de circulaţie
În anul 2021 dinamica accidentelor rutiere cu victime înregistrate pe raza judeţului a înregistrat un trend crescător. Înregistrăm creșteri la numărul total al accidentelor, de la 327 accidente în 2020 la 337 în 2021 (+10, +3,05%), scădere la răniți grav de la 94 în 2020 la 72 în 2021 (-22, -23,40%), răniții ușor cresc de la 317 la 400 (+83, +26,18%). Numărul accidentelor grave scade de la 109 la 92 (-17, -15,59%), crescând însă numărul persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere de la 30 în 2020 la 36 în 2021 (+6, +20%).
Pe cauze generatoare situația se prezintă astfel:
- Nerespectarea regimului legal de viteză: 25,8% din totalul accidentelor (sub cele două forme, cumulat, viteza neregulamentară şi viteza neadaptată la condițiile de drum), rămâne principala cauză la nivelul județului. Numărul persoanelor decedate este în scădere (-7; de la 15 la 8), crește ușor însă numărul persoanelor rănite urmare a accidentelor produse din această cauză: +3, de la 131 la 134 (față de anul 2020).
- Preocupări de natură a distrage în mod periculos atenția: 11,2% din totalul accidentelor, a doua cauză generatoare de accidente, soldate cu 2 morți (+2) și 69 răniți (+43); se înregistrează o creștere consistentă a numărului de accidente (+19), față de perioada de referință a anului 2020.
- Neacordare prioritate vehicule: 10% din totalul accidentelor, reprezintă a treia cauză generatoare a accidentelor cu victime. Se înregistrează o creștere a numărului de accidente comparativ cu 2020 (+6), creștere la numărul de persoane decedate cu 1 (de la 0 la 1) și creștere la numărul persoanelor rănite cu 13.
- Neacordare prioritate pietoni: 9% din totalul accidentelor, reprezintă a patra cauză generatoare a accidentelor cu victime. Se înregistrează o creștere a numărului de accidente comparativ cu 2020 (+9), creștere la numărul de persoane decedate 2 (de la 0 la 2) și creștere la numărul persoanelor rănite cu 10.
- Nerespectare distanță între vehicule: 8% din totalul accidentelor, reprezintă a cincea cauză generatoare a accidentelor cu victime. Se înregistrează o scădere ușoară a numărului de accidente comparativ cu 2020 (-1), creștere la numărul de persoane decedate cu 1 (de la 1 la 2) și scădere la numărul persoanelor rănite de la 41 la 39.
Rezultatele acţiunilor de combatere a infracţionalităţii rutiere
Sub aspectul infracţiunilor descoperite, au fost efectuate activităţi de cercetare cu privire la 788 fapte sesizate (față de 753 în 2020, +35, +4,64%). Ponderea o deţin infracţiunile de conducerea fără permis de conducere sau cu permis necorespunzător categoriei – 192 (-2), conducerea unui autovehicul având o îmbibație alcoolică în sânge peste limita legală, refuzul ori sustragerea de la prelevarea mostrelor biologice – 201 (+7), conducerea unui autovehicul neînmatriculat/ neînregistrat sau cu număr fals – 32 (-10), conducerea unui autovehicul sub influenţa substanţelor stupefiante – 14 (+7).
Ca urmare a activităţilor executate s-au constatat 39.920 contravenții (+2.744, +7,38%) la OUG nr. 195/2002 republicat, din care 30.432 de efectivele de poliţie rutieră (+873, +2,95%) şi 9.424 de ordine publică (1.877, +24,64%). Din acestea, 1.703 (+175, +11,45%) au fost aplicate altor categorii de participanţi la trafic decât conducătorilor auto (pietoni – 1.249; biciclişti – 385; căruţaşi – 20; motocicliști – 7).
Au fost dispuse măsuri de sancționare complementară ca urmare a contravențiilor constatate:
- au fost reținute 946 permise de conducere, dintre care 2050 în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice, (+298, +11,25%), pentru depășire: 931, viteză: 403, alcool: 214, neacordarea priorității de trecere pietonilor: 118, neacordare prioritate vehicule: 85;
- au fost retrase 716 (+134) certificate de înmatriculare, din care 195 pentru defecțiuni tehnice.
Siguranţa transporturilor
Serviciul Judeţean de Politie Transporturi Caraş – Severin își desfășoară activitatea pe 334,6 km de cale ferată şi 67,5 km pe Fluviul Dunărea. În 24 ore circulă 39 trenuri de călători şi 10 trenuri de marfă, cu o medie de 400 cetățeni care folosesc zilnic trenurile de călători. Serviciul are în subordine 6 posturi de poliție transporturi.
Pentru asigurarea unui climat corespunzător în staţiile C.F.R. şi pe trenurile de călători, au fost organizate 213 acţiuni cu efective lărgite, au fost constatate şi aplicate 1959 sancţiuni contravenţionale. Au fost executate 2302 patrulări trenuri, controale directe 3048, ocazie cu care au fost depistați 4 urmăriți național.
COMBATEREA CRIMINALITĂŢII
Activități desfășurate și rezultate obținute
Infracţiunile sesizate au crescut cu 6,86% faţă de anul 2020, în perioada analizată fiind sesizate un număr de 6.559 de infracţiuni (+421), din care 479 sunt de natură economico-financiară (-14, -2,8%), 3.904 de natură judiciară (+239, 6,5%) şi 2.176 de altă natură (+196, +9, 9%), 4.120 în mediul urban (+136, +3,4%), 2.436 în mediul rural (+291, +13,6%) și 3 în străinătate (-3).
Infracțiunile contra persoanei
Infracțiunile sesizate contra persoanei cunosc o creștere de la 2.083 la 2.211 +128, +6,1%).
Infracțiunile contra vieții înregistrează o scădere de la 27 de fapte la 24 de fapte (-3, +11,1%); numărul infracțiunilor de ucidere din culpă scade de la 26 la 23 (-3), dintre care 21 săvârșite de conducători auto (+1).
Infracțiunile contra integrității corporale sau sănătății persoanei înregistrează o creștere față de anul 2020, respectiv de la 1.448 la 1.522 (+74, +5,1%). Crește numărul infracțiunilor de lovire sau alte violențe de la 1.102 în 2020 la 1.142 în anul 2021 (+40, +3,6%). Crește și numărul infracțiunilor de lovire sau alte violențe asupra unui membru al familiei (de la 244 la 323, +79, +32,4%). Peste 28% dintre infracțiunile de lovire sau alte violențe au fost săvârșite asupra unui membru al familiei (în anul 2020 ponderea a fost de 20%).
Criminalitatea contra patrimoniului
Numărul infracțiunilor sesizate contra patrimoniului crește de la 2.196 la 2.297 (+101, +4,6%):
- numărul furturilor scade de la 1.345 la 1.228 (-117, -8,7%),
- numărul tâlhăriilor scade de la 28 la 19 (-9, -32,1%),
- numărul înșelăciunilor crește de la 156 la 241 (+85, +54,5%),
- numărul distrugerilor crește de la 476 la 562 (+86, +18,1%.
Regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase
S-au executat 827 de acțiuni și controale, pe linia respectării regimului legal al armelor, explozivilor și substanțelor periculoase, la persoanele fizice şi juridice autorizate pe aceste linii.
În urma executării activităţilor specifice, în total, au fost constatate 100 de infracțiuni la regimul armelor, materiilor explozive şi al substanţelor periculoase. Dintre acestea, 32 au fost constatate pentru nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, 41 pentru încălcarea prevederilor Legii fondului cinegetic şi a protecţiei vânatului (legea 407/2006), 21 de infracțiuni pentru nerespectarea regimului materiilor explozive și 6 alte genuri de infracțiuni.
În cursul anului 2021, au fost confiscate 18 arme letale, 37 de arme neletale supuse autorizării, 3858 bucăți muniții, 780 litri substanțe toxice și 182 kg articole pirotehnice.
Criminalitatea economico-financiară
Au fost sesizate 479 de infracţiuni de natură economico-financiară (493 în anul 2020, -14, -2,8%).
Pentru protejarea bugetului consolidat de stat pe linia combaterii evaziunii fiscale au fost efectuate cercetări în 130 de dosare, fiind continuată urmărirea penală împotriva suspectului pentru săvârşirea a 26 de infracţiuni de evaziune fiscală, de către 24 de persoane.
În urma finalizării cercetărilor în dosarele cu urmărirea penală începută, a fost aplicat sechestru asigurător asupra unor bunuri mobile şi imobile în valoare de 6404 mii lei (6385 mii lei în 2020), din care s-au recuperat în numerar 478 mii lei (1575 mii lei în 2020) și 5042 mii lei (3796 mii lei în 2020) în cont bancar, şi în valoare de 884 mii lei (1013 mii lei în 2020) prin alte măsuri asigurătorii.
În vederea prevenirii şi combaterii ilegalităţilor din domeniul vamal, respectiv a contrabandei în special cu produse din tutun, au fost efectuate cercetări în 76 de dosare penale, a fost începută urmărirea penală împotriva a 42 suspecți pentru săvârșirea a 43 de infracțiuni prevăzute de Codul Vamal și Codul Fiscal, constând în introducerea în ţară a unor cantităţi considerabile de ţigarete/tutun fără respectarea dispoziţiilor legale, la trecerea prin punctele vamale sau peste frontiera de stat, eludându-se plata accizelor datorate pentru acest tip de mărfuri.
Infracţionalitatea în domeniul silvic
În perioada analizată, la nivelul județului Caraș Severin s-au înregistrat un număr de 57 (-5) apeluri prin SNUAU 112, în care au fost sesizate transporturi ilegale de material lemnos. S-a confirmat că un număr de 14 (+9) apeluri au fost ilegale în sensul că în 13 cazuri nu existau documente de însoțire, restul de 43 (-14) de apeluri 112 nu s-au confirmat, respectiv în urma verificărilor s-a stabilit că 23 transporturi au fost legale, la 2 apeluri vehiculul semnalat nu transporta material lemnos și 18 au fost alte cazuri. În baza verificărilor la apelurile 112 privind transportul de material lemnos, au fost aplicate 13 (+8) sancțiuni contravenționale în valoare de 19,00 mii lei, fiind confiscată cantitatea de 17,42 mc material lemnos.
În perioada supusă evaluării au fost sesizate 539 (+258) infracţiuni silvice.
În ceea ce priveşte dosarele penale care au avut ca obiect fapte prevăzute de Codul Silvic, la începutul perioadei s-au aflat în lucru un număr de 733 (+141) dosare penale, fiind înregistrate 493 (+229) dosare penale.
Au fost aplicate un număr de 151 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 212,5 mii lei şi a fost ridicată în vederea confiscării cantitatea totală de 594,11 mc material lemnos, dintre care 348,69 mc. faptic și 245,42 mc. valoric. Valoarea materialului lemnos confiscat este de 115,2 mii lei.
Protecția animalelor
În anul 2021 a fost operaționalizat Biroul pentru Protecția Animalelor care a efectuat un număr de 72 controale în cadrul cărora au fost aplicate 89 de contravenții în valoare de 52.400 lei.
Au fost sesizate 14 infracțiuni și au fost soluționate 4 dosare penale.
MISIUNILE PE PERIOADA STĂRII DE ALERTĂ
Pe tot parcursul anului 2021, în medie, zilnic, 75 de polițiști au desfășurat, misiuni pentru impunerea/verificarea măsurilor și interdicțiilor impuse pentru prevenirea răspândirii epidemiei cu noul coronavirus.
Au fost organizate și executate un număr total de 6429 de acțiuni cu efective mărite/de amploare, punctuale, în zone de interes etc..
În cadrul tuturor misiunilor desfășurate au fost legitimate 450.552 de persoane. Au fost identificate 20683 de persoane care nu au respectat măsurile stabilite.
Au fost verificate, în total, 16.507 societăți comerciale/PFA cu privire la respectarea recomandărilor/interdicțiilor impuse de starea de urgență/alertă.
Un număr de 71.263 mijloace de transport au fost verificate, în cadrul tuturor acțiunilor și misiunilor desfășurate în context, din care 9.860 mijloace de transport în comun.
Polițiștii au constatat 13 infracțiuni în context, din care 7 infracțiuni privind zădărnicirea combaterii bolilor. Au fost aplicate 20.896 de contravenții pentru încălcarea normelor care au reglementat starea de urgență/alertă și actele normative pentru prevenirea și combaterea epidemiei, în valoare de 2.204.525 lei.
ACCESAREA FONDURILOR EUROPENE
A fost semnat contractul de finanțare pentru realizarea obiectivului de investiții „Creșterea eficienței energetice a clădirii publice – Poliția Municipiului Reșița” în vederea accesării fondurilor europene P.O.R. 2014-2020, Condiții specifice de accesare a fondurilor în cadrul apelului de proiecte cu titlul POR/2019/3/3.1/B/SUERD/1 – Axa prioritară 3, Prioritatea de investiții 3.1., Operațiunea B – Clădiri Publice”.
Lucrările sunt efectuate în proporţie de 50%. La data de 25.11.2021 a fost depusă Cererea de rambursare nr. 2, în valoare de 800.912,42 lei.
CONCLUZII
- În anul 2021 am înregistrat creşteri la infracționalitatea sesizată comparativ cu anul anterior, dar acest lucru este explicabil, având în vedere faptul că anul 2020, anul de început al pandemiei, al stării de urgenţă şi al stării de alertă, a fost cu totul atipic, cu cele mai mici cifre ale infracţionalităţii sesizate, în condiţiile unui „lockdown” aproape total pentru o lungă perioadă de timp.
- Din punct de vedere al situației operative, al macro-indicatorilor, valorile trimestriale din anul 2021, deşi în creştere faţă de anul 2020, sunt sub media ultimilor 11 ani.
- Eforturile întregului personal au fost concentrate pe misiunile care ne-au revenit pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei cu COVID-19, polițiștii reușind să se achite foarte bine de misiunile și responsabilitățile care le-au revenit în acest context.
- Anul 2021 a fost, probabil, cel mai bun an în ceea ce privește resursele materiale care au intrat în dotare și înzestrare.
- Concluzia finală este că am reușit să ne îndeplinim toate obiectivele și misiunile într-un an deosebit de greu prin prisma provocărilor și activităților desfășurate şi a resurselor umane disponibile.
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.