Multe dintre cazurile de înșelăciune înregistrate în prima jumătate din acest an, în județul nostru, au fost înșelăciuni comise în mediul online, în special prin publicarea unor anunțuri fictive de vânzare a unor bunuri pe diferite platforme de comerț online, urmate de transmiterea unui link persoanei vătămate care o dată accesat și completat cu datele solicitate, compromite datele cardului bancar aparținând persoanei vătămate.
La sfârșitul lunii mai, un reșițean a fost contactat printr-un serviciu de mesagerie de către o persoana necunoscută, în legătură cu un anunț de vânzare a unei imprimante, pe care acesta îl postase pe un site de comerț online, persoana respectivă arătându-se interesată de cumpărarea bunului.
După ce au stabilit modalitatea de livrare a produsului, persoana vătămată a primit de la presupusa cumpărătoare un link pe care i-a cerut să îl acceseze pentru a perfecta tranzacția, respectiv pentru ca banii să fie transferați în contul vânzătorului.
După accesarea link-ului, acesta a primit o solicitare de a introduce datele cardului bancar, pe care le-a furnizat cu convingerea că urma să primească contravaloarea produsului vândut. La scurt timp, a primit pe aplicația bancară o solicitare de autorizare a tranzacției financiare, pe care a aprobat-o, constatând imediat că din cont îi fusese retrasă o sumă considerabilă de bani, moment în care a realizat că fusese indus în eroare.
Un alt caz tipic de înșelăciune îl reprezintă postarea de anunțuri de vânzare cu plata în avans, a unor bunuri pe platformele de comercializare online, în urma cărora, după ce cumpărătorul plătește contravaloarea, primește la adresă un colet cu un alt produs de o valoare mult mai mică.
La data de 14.04.2022, a fost înregistrată plângerea unei persoane din Caraș-Severin cu privire la faptul că a fost înșelată prin intermediul unui site de vânzare on-line, reclamând că a primit un alt articol vestimentar decât cel comandat, prejudiciul cauzat fiind de 500 lei.
În cazul acestui tip de infracțiuni, cel mai adesea, infractorii contactează persoanele fizice care oferă spre vânzare diferite produse pe site-urile de comerț online.
Discuțiile se poartă, de regulă, prin intermediul aplicațiilor instalate pe telefonul mobil. Aceștia pretind că sunt interesați de achiziționarea produsului din anunț, poartă o scurtă negociere (de cele mai multe ori, conversația are multe greșeli gramaticale), pentru ca la final, să anunțe vânzătorul că produsul a fost deja achitat în avans.
Infractorul îi trimite victimei un link, cerându-i să îl acceseze pentru a primi contravaloarea produselor expuse spre vânzare.
Prin intermediul link-ului, infractorii încearcă să colecteze credențialele utilizatorilor (datele cardului bancar, inclusiv codul CVV/CVC, date personale, soldul contului, etc.). Odată obținute aceste date, aceștia le folosesc ulterior în efectuarea unei tranzacții online.
Pentru a nu deveni victime ale infracţiunii de înşelăciune, vă recomandăm:
- Verificați cu atenție adresa paginii web pe care vi se solicită datele personale!
- Evitați deschiderea unor link-uri/atașamente din email-uri/sms-uri nesolicitate!
- Purtați discuții cu cumpărătorul doar pe chat-ul site-ului de cumpărături online pentru a putea fi ajutați în caz de fraudă! Nu acceptați să mutați discuțiile pe aplicații de socializare sau pe altă platformă!
- Folosiți carduri bancare pentru cumpărături online care oferă servicii suplimentare de siguranță a plății (cod unic primit prin mesaj pe telefon, aprobarea tranzacției printr-o aplicație instalată pe telefonul mobil, utilizarea unui procesator de plăți cunoscut )!
- Verificați ofertele primite! Nu vă grăbiți să acceptați orice promoție care sună atractiv! Poate fi o încercare de fraudă!
- Pentru cumpărături online de la persoane fizice, folosiți serviciul „Livrare cu plata ramburs” împreună cu serviciul „Livrare cu verificare”.
- Pentru primirea unei sume de bani în contul bancar, nu sunt necesare datele cardului bancar! Sunt necesare doar contul IBAN al persoanei care urmează să primească suma de bani și numele acesteia!
- Prin introducerea și validarea unui cod de tip ”3D-SECURE” primit din partea băncii, dumneavoastră aprobați efectuarea unei plăți, nu încasarea unei sume de bani în contul propriu!
- Dacă cineva încearcă să vă înșele, SUNAȚI LA 112!
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.