În noaptea de 30 aprilie spre 1 Mai, creştinii ortodocşi şi greco-catolici de pretutindeni celebrează Învierea Domnului Iisus Hristos care, conform Cărţilor Sfinte, s-a jertfit pe Sine pentru a mântui omenirea şi pentru a asigura resurecţia finală pentru toţi oamenii. În bisericile româneşti, la miezul nopţii credincioşii se vor aduna în jurul bisericilor pentru a primi Lumina Învierii şi a o duce în casele lor, ca semn al credinţei şi al convingerii că viaţa este mai tare decât moartea.
Aşa cum se face din vremuri străvechi, în crucea nopţii, se porneşte zvon de clopote şi porţile bisericii se deschid, iar preoţii ies în mulţime cu lumânări aprinse, chemând credincioşii să ia Lumină. Se cântă Troparul Învierii: „Hristos a înviat din morţi / Cu moartea pe moarte călcând / Şi celor din morminte viaţă dăruindu-le!”, semn al triumfului vieţii şi al credinţei asupra morţii. Aşa cum se obişnuieşte, se vor spune rugăciuni pentru mântuirea sufletelor, pentru pace, pentru clerici şi popor, pentru buna întocmire a văzduhului, pentru îmbelşugarea roadelor pământului, pentru cei ce călătoresc, pentru cei bolnavi şi cei ce se ostenesc.
După rugăciuni, preoţii, urmaţi de mulţime, vor porni în sfinte procesiuni în jurul bisericilor, în timp ce lumina sfântă va călători din lumânare în lumânare, din mână în mână. Este noaptea în care creştinii ortodocşi pleacă acasă cu lumină din lumină, cu bucurie şi speranţă.
După revenirea în biserică, preoţii vor săvârşi Sfânta Liturghie a Învierii şi Sfânta Împărtăşanie.
Lazăr Câmpeanu
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.