Dezbaterea organizată la Oravița de către Primăria orașului și Euroland Banat a reușit să adune în sală și în online, aproape toți primarii localităților din zonă, subprefectul Cristian Gâfu, reprezentanți a Regionalei CFR Timișoara, ai Institutului Național al Patrimoniului, profesori universitari, cercetători și chiar senatorul Marcel Vela, cel care a fost deconspirat ca un mare susținător al Semmeringului bănățean.
„Noi, ca autoritate publică locală am încercat să investim pe partea culturală. E vorba de o serie de obiective aflate în diverse stadii de finalizare; obictive culturale cum ar fi: Teatrul Vechi „Mihai Eminescu”, diamantul nostru neșlefuit din Oravița, Muzeul Văii Carașului, Muzeul Deportaților din Bărăgan, muzeul etnografiei, speologilor, muzeul CFR-ului. E foarte important să ne unim forțele, să creăm cât mai multe locuri de muncă și să aducem un beneficiu locuitorilor din zonă“ le-a spus celor prezenți Dumitru Ursu, primarul orașului Oravița.
Experți de la Universitatea Politehnică din Timișoara au prezentat un important studiu ce a fost realizat de către Autoritatea Feroviară Română privind cele patru trasee de cale ferată de la Oravița: Oravița-Anina, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam și, posibil, Oravița-Iam-Socol sau Baziaș. De departe, cea mai profitabilă și operabilă ar fi Oravița-Berzovia, care asigură o legătură atât cu Timișoara și Reșița cât și cu Republica Serbia.
Studiul de Sustenabilitate și Eficientizare a Rețelei Feroviare întocmit de către AFR prevede două tipuri de cheltuieli pentru revitalizarea liniei, unele anuale și alte doar o dată, ca investiții și prevede un scenariu potrivit căruia pe linie ar urma să circule un tren la două ore!
În prezent linia este fără trafic de călători iar traficul de marfă este sporadic, deși există un punct de încărcare în Gara Berzovia.
Costurile anuale pentru operarea liniei sunt de 1,46 milioane de euro anual. Mai exacti 0,92 milioane euro pentru operațiuni necesare traficului feroviar și 0,54 milioane de euro pentru managementul liniei. Dar, la ora actuală linia este greu operabilă deoarece are grave probleme de siguranță și se impun investiții serioase: 7,54 milioane de euro! Mai exact 4,32 de milioane de euro sunt necesari pentru punerea celor 58,9 km de cale ferată în siguranță și 3,23 milioane de euro sunt necesari pentru modernizarea liniei, astfel încât aceasta să poată fi operată la standarde eruopene.
„Atât calea ferată Oravița – Anina, cât și clădirile din cele două gări sunt obiective de patrimoniu din categoria A. Pentru clădiri găsim surse de finanțare pentru reabilitarea lor, dar la calea ferată sunt investiții foarte mari. Poate dacă formăm un ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară) la care să fim parteneri primăriile din zonă, Ministerul Transporturilor, Consiliul Județean și vom reuși. Important este să demarăm acest proiect și să reușim să facem cât mai multe lucruri bune pentru Banatul Montan și pentru întreaga țară“, a fost soluția sugerată de către primarul orașului Oravița, Dumitru Ursu.
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.