Începând de la 1 ianuarie, anul viitor, toţi conducătorii auto vor trebui să efectueze un nou tip de testare, care să dovedească faptul că nu suferă de apnee în somn. Aceasta ca urmare a unei directive europene, care impune şoferilor să obţină acest aviz, deoarece se consideră că apneea în somn (oprirea respiraţiei în timpul somnului) perturbă calitatea somnului şi şoferii care suferă de acest sindrom prezintă un risc sporti de a adormi la volan şi de a produce accidente.
Problema este că România nu este pregătită să facă faţă numărului mare de testări, în ţară existând numai 40 de laboratoare „de somnologie”, în spitale, care au competenţa de a face astfel de testări şi de a elibera avize. Pentru testare, fiecare şofer va trebui să doarmă o noapte în laborator, conectat la aparatele care să-i monitorizeze somnul. Se estimează că cele 40 de laboratoare ar putea testa aproximativ 20.000 de persoane. În schimb, anual, circa 200.000 de mii de cetăţeni îşi iau sau îşi schimbă carnetul auto. De unde ar rezulta că aglomeraţia ar fi foarte mare şi numai un şofer din 10 ar avea şansa să-şi facă testul şi să obţină carnetul.
Cu siguranţă aceste testări vor fi taxate, preţul urmând să-l suporte şoferii. Dar o problemă şi mai mare o vor avea şoferii depistaţi cu sindromul de apnee în somn, din cauză că terapia costă şi mai mult. Tratamentul sindromului se face prin intervenţii chirurgicale sau prin folosirea unui aparat de respirat în timpul somnului. Un astfel de aparat costă între 800 şi 2000 de euro. De aceea, unii conducători auto se întreabă dacă directiva europeană, cu testarea apneei, este propusă pentru siguranţa rutieră, sau, mai degrabă, este „o nouă invenţieeuropeană” pentru a stimula producţia şi comerţul cu astfel de dispozitive (în interesul companiilor producătoare) şi de a mai stoarce nişte bani de la şoferi.
Lazăr Câmpeanu
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.