Liderii principalelor sindicate cărăşene au lansat o ofensivă mediatică coagulată în jurul a trei obiective, care ar putea relansa economia Reşiţei şi a judeţului, măcar în parte. Este vorba de scoaterea din conservare şi reintroducerea în circuitul economic a SC Arsenal SA din Reşiţa, construirea unui penitenciar şi posibilitatea ca aeroportul din Caransebeş să redevină operaţional.
Niciunul dintre aceste obiective, aduse în spaţiul public într-o conferinţă de presă de către Marian Apostol, liderul Cartel Alfa din Caraş-Severin, Nicolae Drăgan, preşedintele Blocului Naţional Sindical, Mihai Adrian Başa, liderul sindicatului de la SC Arsenal, afiliat la BNS şi Mircea Cherteş, preşedintele Sindicatului Poliţiştilor, nu este facil de realizat. Poate însă că cea mai aproape de realitate ar fi reluarea producţiei la SC Arsenal, deşi de acest lucru se vorbeşte de ani de zile. De altfel, fabrica de armament de la Reşiţa se află în conservare de 15 ani. Se pare însă că Armata Română doreşte să construiască aproximativ 1.000 de transportoare blindate care trebuie echipate cu tunuri specifice, ce pot fi fabricate la Arsenal (ce aparţine Romarm), unde în prezent mai lucrează 44 de angajaţi dar numai la conservare şi pază. Nicolae Drăgan susţine, însă, că dacă s-ar relua producţia, s-ar găsi imediat 500 de oameni calificaţi. Deocamdată, însă, personalul de la Arsenal nu şi-a primit salariile de trei luni. Neobişnuit e, susţin Mihai Adrian Başa şi Marian Apostol, că pentru trupele NATO fabrică armament Elveţia, o ţară neutră iar România, care e membru al Alianţei, e ţinută în afara acestui circuit economic. Adrian Bașa și-a arătat, în acelaşi context, nemulțumirea față de unele declarații făcute de Ioan Benga, deputat PSD de Caraş-Severin, cum că se vor face vreo 600 de angajări și că vor fi comenzi în societate. Nicolae Drăgan l-a criticat şi el pe deputatul Ion Mocioalcă, şeful Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, care, susţine el, ar fi trebuit să se opună fabricării tunurilor de 25 şi 35 de milimetri în altă parte.
Un alt obiectiv ar fi acela al construirii unui penitenciar, faţă de care sindicaliştii au adus argumente, mai ales Mircea Cherteş, şeful arestului preventiv din Caraş-Severin. O asemenea instituţie ar putea fi amenajată în clădirea fostului Regiment „Semenic” şi ar aduce cel puţin 300 de locuri de muncă bine plătite, iar pe orizontală ar putea ajuta serviciile şi comerţul. Guvernul intenţionează să construiască două asemenea instituţii de deţinere, unul în Ilfov şi celălalt cu o locaţie încă necunoscută. Această iniţiativă precum şi una prin care aeroportul din Caransebeş, aflat acum în administrare privată, să obţină finanţare europeană şi guvernamentală, pentru a deveni operaţional, reprezintă ceva ce are nevoie de susţinere politică. De lobby, formal sau informal. Până la urmă, toate cele trei obiective sunt, de departe, benefice pentru Caraş-Severin, numai că există îndoieli faţă de puterea de persuasiune a politicienilor locali vizavi de cei care au pâinea şi cuţitul la Bucureşti.
Daniel Botgros
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.